Friday, October 24, 2008

Arwah Pak Lah

Pak Lah sudah tidak ada apa-apa lagi. Walaupun, masih ada nyawa namun Pak Lah sudah tak ada maruah. Malah jiwanya pun begitu merapu. Bagaikan hantu raya yang tidak bertuan.

Pak Lah ditolak oleh semua. Rakyat menolaknya. Partinya sendiri juga menyisihkannya. Kawan-kawan politiknya menkamnya dari belakang. Pak Lah bagaikan kera sumbang. Pak Lah kini sudah dapat menempatkan dirinya sekelompok dengan menantu kesayangannya dalam gerobolan kera-kera yang terus-terusan membuat onak.

Selain kebaculan yang begitu tebal dalam jiwanya yang sentiasa keliru, Pak Lah sebenarnya tidak memiliki apa-apa bahan sebagai seorang pemimpin yang boleh diperkatakan.

Barangkali, nama Pak Lah terpaksa dicatatkan sebagai seorang perdana menteri Malaysia yang dijadikan secara kebetulan. Atau mungkin juga sebagai seorang manusia yang kebetulan berada dijawatan perdana menteri secara tidak sengaja. Yang pasti Pak Lah bukan seorang pemimpin yang boleh ditafsirkan mengikut tafsiran ilmiah.

Mahathir hendaklah bertanggung jawab di atas kesilapan meletakkan manusia bernama Pak Lah itu kesatu jawatan yang begitu penting dan mulia. Akibat kebobrokan pemikiran Mahathir dalam berpolitik, suatu jawatan yang begitu mulia dan penting seperti itu kini menjadi sesuatu yang hina. Semuanya disebabkan seorang manusia bernama Pak Lah @ Abdullah Ahmad Badawi @ Imam Hadhari.

Jika Pak Lah boleh dikirakan bacul dan haprak, Mahathir hendaklah dikira lebih teruk lagi. Tulisan Prof. Shahnom Ahmad tentang Mahathir dalam buku 'shit' yang menyamakan Mahathir dengan kepala tahi sememangnya tepat. Bidalan Melayu; Bagaikan beruk diberikan bunga adalah satu bidalan yang begitu sesuai pada Pak Lah. Tetapi bila bunga yang diberikan kepada beruk itu datangnya dari Mahathir, tentulah pemberi itu juga berfikiran kacau kalaupun tidak gila. Masakan orang yang siuman boleh memberikan bunga pada beruk ?

Dua nama manusia yang kononnya menjadi pemimpin Melayu itu sesungguhnya merupakan manusia yang paling hina. Kedua-duanya selayaknya menjadi badut sahaja. Kalaulah Hang Tuah masih hidup, tentu sekali kedua-dua badut ini akan dibunuh kerana mereka itulah yang bakal memadamkan sumpah 'tak kan Melayu hilang di dunia'. Bangsa Melayu pasti akan pupus dari planet bumi ini jika Malaysia akan terus membiarkan kedua-duanya memberikan 'idea' gila masing-masing.

Persoalannya sekarang, apakah selepas Pak Lah pergi nanti, Malaysia boleh diselamatkan dari Mahathir ?. Nasib Najib untuk jadi perdana menteri belum terjamin. Sebenarnya, masa depan politik Malaysia masih celaru. Semuanya disebabkan Mahathir dan Pak Lah.

No comments: