Monday, February 15, 2010

Rais Yatim

Seorang kawan yang bergelar Dato' pernah menyatakan kekagumannya pada Rais Yatim. Padanya, Rais punyai mutu sebagai seorang pemimpin yang boleh memacu Malaysia ke arah yang lebih berjaya.

Katanya lagi, Rais Yatim berpendidikan tinggi hingga ketahap Phd. Pujiannya juga pada kebolehan Rais Yatim bercakap dan berhujah.

Saya beritahu kawan saya itu bahawa saya tidak bersetuju dengan pandangannya. Baiknya, kawan saya itu tidak pula melatah bila saya luahkan perkara negatif pasal Rais Yatim. Mungkin kawan saya itu bukan jenis taksubkan idolanya.

Rais Yatim bukannya bertaraf pemimpin. Buktinya dia sentiasa kalah dalam mana-mana pertandingan jawatan naib presiden UMNO. Dia kalah pula dengan budak-budak mentah UMNO seperti Shafie Afdal, Zaid Hamidi dan Hishamuddin. Tapi disebabkan tidak tahu malu, dia masih boleh jadi menteri.

Hendak kata dia pandai cakap atau berhujah, Rais Yatim bolehlah dikatakan jenis orang Melayu yang suka cakap 'slang'. Lagaknya seperti tin kosong. Boleh dikatakan apa sahaja yang dianjurkan dalam cakap-cakap politiknya semuanya tidak menjadi.

Pendirian Rais Yatim pula memang penuh dengan kemunafikan. Cakapnya semuanya tidak serupa bikin. Sumpahnya tidak punyai sebarang erti. Perjuangannya mungkin untuk dapat jawatan menteri sahaja. Rais memang ada pelajaran tinggi tetapi tidak semestinya dia dari gulungan orang yang berilmu.

No comments: