Sunday, August 3, 2008

Pak Lah Belum Mum-bayiz

Bila orang bodoh atau bengong diberikan tugas, tentulah hasilnya semua kusut.

Pak Lah adalah satu-satu PM Malaysia yang menyebabkan negara ini berserabut. Semuanya menjadi keliru. Rakyat menjadi bengong seperti PM nya itu.

Pak Lah bukanlah jenis pemimpin yang ada kebijaksanaan. Yang Pak Lah ada mungkin sedikit pengentahuan yang bertaraf lemah. Pengentahuan yang tidak ada nilai-nilai keilmuan. Justeru itu, banyak keputusannya menjelmakan kekeliruan dan kerosakan pada negara.

Apa yang pelik, seluruh orang UMNO masih buta. Mereka masih tidak mengentahui yang Pak Lah itu masih belum mum-bayiz. Orang UMNO sedar Pak Lah sudah capai aqil baliq sebab sudah berjaya memberikan zuriat. Tetapi orang UMNO tidak pernah perasan yang Presiden mereka itu masih belum mum-bayiz. Dalam kata mudah, Pak Lah adalah manusia songsang. Sebabnya, dalam kebiasaan, kanak-kanak akan capai peringkat mum-bayiz dulu sebelum capai peringkat aqil baliq. Mum-bayiz bermaksud, sesaorang itu sudah dapat membezakan antara perkara baik dan buruk.

Selain cukup dikenali sebagai seorang yang suka bercakap bohong, Pak Lah juga boleh dianggap sebagai seorang lelaki yang bermasaalah. Sebagai seorang lelaki yang sempurna dan tahu kelakiannya,tentulah Pak Lah tahu tentang situasi bila sesaorang itu ingin mengadakan hubungan seks. Maksudnya, perkara asas yang perlu berlaku dan dilakukan. Tetapi bila Pak Lah tidak boleh berfikir secara betul tentang perbuatan liwat yang kononnya berlaku antara Anwar dan seorang budak, maka Pak Lah hendaklah juga dikira sebagai seorang lelaki yang bukan normal.

Terlalu banyak pasal Pak Lah telah diperkatakan oleh rakyat. Kelemahan, kebodohan, pembohongan, kebejatan imannya dan ahli keluarganya. Hampir tidak ada apa yang menampakkan kebaikan. Semuanya tentang benda-benda negatif. Berbanding dengan Mahathir, biarpun orang tua itu dikatakan banyak memperkosa sistem bernegara, namun masih banyak perkara baik yang dilakukannya boleh dilihat. Pembangunan infrastruktur seluruh negara sebagai contohnya yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa akan sumbangan Mahathir.

Cubaan Pak Lah yang ingin meletakkan dirinya sebagai seorang pemimpin Malaysia yang perlu dikenang dimasa hadapan ternyata menjadi bahan gurauan. Hampir seluruh rakyat yang berilmu (kecuali orang UMNO) hanya melihat Pak Lah sebagai satu unit badut tua. Malah dalam keadaan tertentu, Pak Lah hanya boleh disamakan sebagai ketua monyet yang suka membuat kacau.

Tidak dinafikan Pak Lah telah cuba memperkenalkan berbagai perkara baru dan baik. Buat Islam Hadhari, buat reformasi keatas badan kehakiman dan polis. Buat berbagai projek koridor. Cuba lebih terbuka dalam media. Semuanya menjadi kepoh. Seperti kebiasaan, seluruh Malaysia diwar-warkan seolah-olah semuanya akan dilaksanakan. Pak Lah masih berfikir yang rakyat masih bodoh dan sebegitu mudah menelan dakyahnya. Tetapi ternyata, semua yang diwar-warkan itu hanyalah retorik politik. Semuanya untuk mengekalkan kuasa yang ada.

Sebab itu saya masih menganggap Pak Lah masih belum mum-bayiz. Pak Lah hingga ke hari ini masih tidak dapat membezakan benda yang baik dan buruk. Pak Lah masih beranggap yang rakyat masih macam dia yang belum lagi mum-bayiz. Pak Lah bukan sahaja bengong tetapi masih keliru pada dirinya sendiri. Dia sendiri hairan kenapa dia masih belum mum-bayiz walaupun sudah aqil baliq.

No comments: