Saturday, August 30, 2008

Perkakas Mahathir


Waktu Mahathir berkuasa dulu, hampir setiap perkataan terpancut dari mulutnya semuanya disiarkan dalam media utama negara. Seluruh orang UMNO/BN akan memberikan ulasan positif pada apa juga yang diperkatakan oleh Mahathir. Seolah-olah semuanya sempurna. Mahathir dipuja dan dijulang bagaikan seorang nabi. Kata-katanya mesti 'binding' dan menjadi hukum.

Mahathir begitu berjaya menjadikan seluruh umat Malaysia terutamanya orang UMNO/BN mempercayainya bulat-bulat. Seluruh jentera kerajaan terarah menjadi perkakas Mahathir. Semua menteri kabinetnya bila bertemu dengannya pasti tidak berupaya berkata 'tidak' atau 'no' pada apa juga yang Mahathir sebut. Sebab itulah, Mahathir berasakan dirinya tidak ada tandingan. Mahathir terasa dirinya teragong.

Secara tidak langsung semua sistem dan jentera kerajaan pada ketika Mahathir berkuasa dulu telah membentuk satu kebiasaan dan juga perlahan-lahan menjadi budaya yang mesti dilakukan. Budaya yang terbentuk adalah budaya takutkan orang nombor satu. Tidak kira siapa orang nombor satu, budaya takut itu telah terpahat pada setiap anggota yang ada pada jentera kerajaan itu. Pada mulanya, ianya merupakan jentera dan sistem dan kini ianya berubah jadi perkakas dan budaya.

Mahathir adalah manusia yang bertanggung jawab keatas kerosakan tersebut.

Sebab itulah, seluruh jentera kerajaan yang ada sekarang semuanya begitu penakut. Takut bertindak mengikut peraturannya sendiri. Hanya melaksanakan arahan dari orang nombor satu. Lebih menjijikkan lagi apabila orang nombor satu itu hanyalah menjadi alat pada beberapa individu yang rakus dan tidak bermoral.

Kebetulan dizaman Pak Lah menjadi orang nombor satu, Malaysia diperintah secara proksi. Orang nombor satu hanya bertindak sebagai perkakas orang lain yang bersembunyi dibelakang tabir. Namun begitu, budaya takutkan orang nombor satu itu tetap ada. Akibatnya, kepincangan dalam mentadbir urus negara menjadi begitu parah. Maka keadaan dimana beberapa menteri yang menampakkan diri mereka seperti beruk/kera atau anjing kini boleh dilihat hampir setiap hari. Lihatlah betapa Hamid Albar, Rais Yatim dan beberapa menteri lagi yang sepatutnya lebih cerdik dari Pak Lah, boleh menjadi bengong bila bercakap. Mereka begitu percayakan pada Pak Lah walaupun hampir semua manusia yang sudah baligh tahu betapa cacatnya pemikiran Pak Lah itu.

No comments: