Friday, August 15, 2008

Permatang Pauh

Apa pun, rakyat Malaysia (kecuali penganut ugama Islam Hadhari) sudah tidak boleh diperbodohkan lagi. Rakyat sudah bosan dengan mainan kotor UMNO. Rakyat sudah tidak boleh disuapkan dengan pelbagai fitnah. Semua dakyah UMNO hampir menjadi tidak lagi relevan.
Segala cakap Pak Lah dan lain-lain pemimpin UMNO/BN semuanya dianggap dusta.

Rakyat tahu fitnah jahat Pak Lah/Najib dengan menggunakan Saiful untuk menjual bontotnya hanyalah satu cerita dongeng. Barangkali seluruh warga UMNO termasuk seluruh ahli keluarga Mahathir percaya pada sumpah Saiful hari ini. Biarpun sumpah laknat tersebut tidak memenuhi kehendak sebagai satu sumpah syarie, seluruh media arus perdana telah menggunakannya sebagai satu peluru berpandu ditujukan kepada Anwar. Persoalannya, apakah rakyat yang waras boleh mempercayai sumpah saiful itu yang nilainya berjuta-juta ringgit.

Nilai perjuangan Anwar memang terlalu mahal. Seluruh ahli keluarga Anwar terutamanya isteri Anwar terpaksa menanggung 'liabiliti' yang seakan tidak lagi tertanggung. Dengan segala kekuatan jentera BN/UMNO serta wang yang tidak boleh ditandingi oleh sesiapa pun, Anwar pasti diserang habis-habisan. UMNO/BN sebenarnya tidak ada pilihan lain. Jika Anwar tidak ditamatkan, UMNO/BN pasti terkubur. Apakah orang-orang UMNO/BN sanggup menghadapi risiko sedemikian.

Apakah Pak Lah tidak kotor untuk terlepas dari sebarang hukuman jika PR berkuasa ? Najib dan Rosmah tentulah lebih selamat jika Anwar dapat ditewaskan di Permatang Pauh. Malah seluruh warga pemerintah sekarang tentunya tidak boleh tidur jika Anwar berjaya ketampuk kuasa.

Sebenarnya, Permatang Pauh merupakan tempat pertempuran dua kuasa; kuasa baik dan kuasa jahat. Rakyat yang begitu dahagakan satu corak pemerintahan yang baik kini berhadapan dengan kuasa jahat yang begitu kuat. Kuasa jahat yang tidak mudah ditundukkan. malah dalam keadaan tertentu, kuasa jahat tersebut seolah-olah tidak boleh ditundukkan biarpun seluruh kuasa rakyat digembelingkan. Seolah-olah seluruh warga Permatang Pauh kini dipukau untuk menentang Anwar. Kerana Anwar digambarkan sebagai syaitan yang boleh menghancurkan rakyat keseluruhan. Sebab itulah, Sharizat telah mendapat fatwa dari ulamak UMNO untuk melancarkan jihad terhadap Anwar.

Apa pun, Permatang Pauh pasti akan melahirkan beberapa personaliti yang sentiasa disanjung dan barangkali disembah oleh hampir semua warga UMNO. Nama-nama seperti Saiful Liwat, Ezam Kotak, Sharizat Betina Loya tentunya terpahat dibenak semua pengganut UMNO. Pak Lah dan Najib sebenarnya sentiasa gelisah biarpun selepas pilihan raya kecil itu nanti. Sama ada Anwar menang atau tewas, dua ekor manusia tersebut tetap menjadi bahan cacian rakyat. Hanya masa sahaja yang menentukan UMNO/BN akan tumbang. Tumbang pasti tumbang. Selepas tumbang nanti, rakyat pasti mahu semua penjenayah rakyat itu dihukum setimpalnya.

Mungkin dengan kemenangan Anwar nanti, peluang rakyat melihat kuasa rakyat yang sebenarnya dapat dijadikan kenyataan.

No comments: